SELAMAT DATANG

Thursday, February 24, 2011

BETOI KE TOKEK BOLEH BERNILAI SAMPAI RM 1 JUTA !!!!!


Cicak gergasi ini dikenali sebagai tokek dalam kategori cicak besar yang biasanya berada didalam hutan dan ada juga jenis tokek berada dirumah.
Dulu ramai yang tak tahu tapi sekarang ni dah ramai yang menjadi pemburu tokek .
Ada sesetengah pemburu / peniaga tokek pula, mereka memilih untuk menternak atau memelihara tokek supaya menjadi lebih berat dan lebih mahal untuk dijual.

Sekarang ni kita tengok pulak soal harga tokek … betul ke atau tak itu tak pasti samada harga si tokek ni boleh bernilai berjuta - juta ? Tapi hasil daripada kajian dalam internet jawapannya adalah betul, malah lebih daripada itu jadi apa kata kita tengok kadar harga bawah ni:

Harga tokek pada Mei 2010 :
220gram =RM2,300.00
300gram =RM100,000.00
400gram =RM180,000.00
500gram =RM500,000.00
600gram =RM600,000.00
800gram =RM800,000.00
1000gram =RM1,200,000.00


Macam mana ... terbeliak tak biji mata tengok harga si tokek ni ...
dan terdapat peningkatan harga yang amat tinggi pada Julai 2010

Harga tokek pada JULAI 2010 :
220gram =RM3,000.00-RM5,000.00
240gram=RM5,000.00-RM8,000.00
250gram =RM8,000.00-RM15,000.00
280gram =RM10,000.00 – RM30,000.00
300gram =RM150,000.00-RM200,000.00
350gram =RM200,000.00 ke atas
400gram =RM300,000.00 ke atas
500gram-999gram =RM1,000,000.00-RM5,000,000.00
1000gram- ke atas =RM6,000,000.00- RM50,000,000.00

Dan harga Tokek pada September 2010 pula lagi lah meningkat ....

400 gram – 480 gram = RM 1 Juta – RM 1.5 Juta

500 gram – 650 gram = RM 2 Juta – RM 7 Juta

650 gram – 700 gram = RM 8 Juta – RM 10 Juta

700 gram – 800 gram = RM 11 Juta – RM 15 Juta

800 gram – 900 gram = RM 15 Juta – RM 20 Juta

900 gram – 1000 gram = RM 20 Juta – RM 33 Juta

BERAT MELEBIHI 1 KG – Boleh dirundingkan harga ..



Agaknya la kan kenapa la harga tokek ni mahal? jawapannya Cicak tokek ini dikatakan mempunyai khasiat menyembuhkan jangkitan virus HIV/AIDS.
Khasiat ubat penyembuh aids itu didapati pada lidahnya dengan syarat berat tokek ini mestilah 3 aun ke atas dan masih dalam keaadaan hidup… tapi tokek ini di eksport ke jepun dan China untuk di proses menjadi ubat yang diberi nama Anti Retroviral (ARV)

Ha... apa lagi kengkawan semua ! renung2kan la yeeee apa yang sepatutnya nyeee

6 comments:

  1. salam,
    mengunjungi rakan2 blog;)
    slmt berkenalan,
    blog apisv2

    ReplyDelete
  2. selamat berkenalan....

    http://jutawan-dinar-iraq.webs.com

    ReplyDelete
  3. tipu ja harga tokek ni......x dak bukti lg.....

    ReplyDelete
  4. Dear sir, can you send me a small video from the gecko that you have? just from the animal and no voices. the animal must have at least 40 cm big and 400 gm. if it is possible put a mesure tape next to it. can you send it asap? please reply to my email ( fumanchu.ltd@gmail.com) today if possible.
    regards

    ReplyDelete
  5. kempunan merasa hasil tokek ni, tokek aku mati pulak.

    ReplyDelete
  6. Ada lagi ke transaksi pernjualan tokek ni? senyap je sekarang...


    Jemput untuk menyertai Give Away Contest saya

    http://blog.mfadhlan.com/2012/07/hari-raya-give-away-julai-ogos-2012-1st-give-away-by-mfadhlan-com/

    ReplyDelete